INSPIRACJA

LEXUS ISF CC 001 940x340 inspiracja

IS F TO PIERWSZY POJAZD Z SERII MODELI LEXUS O WYŚRUBOWANYCH OSIĄGACH OZNACZONYCH SYMBOLEM F.

Litera „F” pochodzi od nazwy toru „Fuji Speedway”, na którym IS F był projektowany i testowany. Ten krewniak „cywilnego” modelu IS został zaprojektowany, z założeniem stworzenia najszybszego sedana w historii marki Lexus. Do napędu przeznaczono 5-litrowy silnik V8, wyposażony w unikalną 8-biegową automatyczną sportową skrzynię biegów z bezpośrednią zmianą przełożeń (8-Speed SPDS). Całości dopełniło sportowe zawieszenie i hamulce.

Historia projektu IS F zaczęła się w chwili, gdy w niewielkiej grupie inżynierów Lexusa — i jednocześnie entuzjastów sportu samochodowego — zrodził się pomysł zbudowania nowego modelu o wyjątkowych, sportowych osiągach. Nowy model miał pokazywać „pazur” na torze wyścigowym, ale na drogach publicznych prowadzić się równie płynnie i komfortowo, jak każdy inny Lexus. Wychodząc od tej koncepcji, zespół pod kierunkiem Naczelnego Inżyniera Yukihiko Yaguchiego rozpoczął prace prowadzone niezależnie od pozostałych głównych programów rozwojowych Lexusa. Dopiero gotowy prototyp Lexusa IS F zaprezentowano do oceny zarządowi firmy. Innowacje techniczne, niesamowite osiągi i porywające właściwości jezdne wywołały w Lexusie taki entuzjazm, że projekt dostał „zielone światło” i powstał nowy Lexus IS F.

LEXUS IS F CAQ MOD FUJI RACEWAY quote

NA TORZE FUJI (TYM SAMYM, NA KTÓRYM PROJEKTOWANO LEXUSA IS F) ODBYŁ SIĘ PIERWSZY W JAPONII WYŚCIG FORMUŁY 1. TAK DŁUGIEGO PROSTEGO ODCINKA JAK TUTAJ NIE MA NIEMAL NA ŻADNYM INNYM TORZE SPORTOWYM.

GENEZA SPORTOWEGO SEDANA

LEXUS ISF CC 003 960x460 Geneza

PROJEKTANCI NOWEGO LEXUSA IS F ZASTOSOWALI SZEREG ROZWIĄZAŃ TECHNICZNYCH WYWODZĄCYCH SIĘ Z AUT WYŚCIGOWYCH, ZAMYKAJĄC JE W ELEGANCKIM NADWOZIU LUKSUSOWEGO SEDANA.

Dopracowana do perfekcji charakterystyka aerodynamiczna ogranicza opory powietrza, pozwalając na jazdę z prędkością nawet 270 km/h. Wywodzące się z bolidów F1 owiewki na spodzie podwozia sprawiają, że samochód jest dosłownie „przyssany” do jezdni. Duże wloty powietrza zapewniają chłodzenie potężnego silnika V8, zaś boczne kratki wylotowe ułatwiają odprowadzanie ciepła z komory silnika. Cztery rury wydechowe o przekroju trapezowym zapewniają błyskawiczne rozpraszanie spalin i są jednym z elementów korzystnie wpływających na charakterystykę silnika. Technologie wywodzące się z pojazdów wyścigowych, takie jak głowica silnika z wysokoprzepływowymi kanałami dolotowymi oraz tytanowe zawory dolotowe sprawiają, że silnik reaguje natychmiast na polecenia kierowcy.

Osiągi Lexusa IS F:
Silnik: benzynowy V8 o pojemności 5,0 litra, 32-zaworowy, VVT-iE
Pojemność skokowa: 4969 cm3 Osiągi: 423 KM, 505 Nm
Prędkość maksymalna: 270 km/h (ograniczona elektronicznie)
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 4,8 s

Natychmiastowa reakcja na naciśnięcie pedału przyspieszenia i niemal liniowa charakterystyka przyspieszenia nowego Lexusa IS F to zasługa dwóch nowatorskich rozwiązań technicznych. Pierwsze z nich to układ bezpośredniego wtrysku z podwójnymi wtryskiwaczami D-4S, który zapewnia fenomenalne osiągi w pełnym zakresie obrotów, aż do samego czerwonego pola. Drugim ważnym rozwiązaniem jest system zmiennych faz rozrządu sterowany elektrycznie (VVT-iE), który reaguje szybciej niż stosowane wcześniej układy hydrauliczne i zapewnia wysoki moment obrotowy w szerokim zakresie obrotów.

LEXUS IS F CAQ MOD FUJI RACEWAY quote

NA KOŃCU NAJDŁUŻSZEJ PROSTEJ TORU FUJI CZEKA OSTRY ZAKRĘT, KTÓRY WYMAGA POWAŻNEJ REDUKCJI PRĘDKOŚCI. TO NA NIM TESTOWANO WENTYLOWANE TARCZOWE HAMULCE BREMBO LEXUSA IS F I DOBRANO TARCZE O ŚREDNICY 360 mm Z PRZODU ORAZ 345 mm Z TYŁU.

WYRAFINOWANE ROZWIĄZANIA

LEXUS ISF CC AMOI MOD 001 940x340 wyrafinowanehero
LEXUS ISF CC AMOI MOD 002 300x220 KomfortWnetrza

KOMFORT WNĘTRZA

Mimo sportowego rodowodu IS F oferuje przestronną kabinę, w której komfortowo mogą podróżować cztery osoby, a bagażnik bez problemu pomieści ich rzeczy. IS F zaprasza do swojego przyjaznego wnętrza, inteligentnie włączając oświetlenie LED, aby stopniowo rozświetlić drogę użytkownikowi zbliżającemu się do samochodu. Ogrzewane przednie fotele przednie fotele pokryte miękką skórzaną tapicerką zapewniają jednocześnie doskonałe podparcie i trzymanie boczne. Regulacja elektryczna ułatwia dobranie optymalnego ustawienia.

LEXUS ISF CC AMOI MOD 003 300x220 Systemaudiomarklevinson

SYSTEM AUDIO MARK LEVINSON

Mark Levinson to jedna z najbardziej cenionych na świecie marek wysokiej klasy sprzętu audio. Od roku 1972 sprzęt Mark Levinson cieszy się znakomitą opinią za sprawą legendarnej czystości reprodukcji dźwięku oraz wiernego oddawania najdrobniejszych niuansów oryginalnego wykonania utworów muzycznych — bez żadnych zniekształceń, strat i sztucznych upiększeń. Choć kilku producentów samochodów luksusowych czyniło przymiarki do zastosowania sprzętu Mark Levinson w swoich pojazdach, udało się to jak dotąd wyłącznie Lexusowi.

LEXUS ISF CC AMOI MOD 004 300x220 SilnikBenzynoweyv8

SILNIK BENZYNOWY V8

5-litrowy, 32-zaworowy silnik benzynowy w układzie V8 wywołuje dreszcz emocji — zarówno wspaniałym brzmieniem, jak i osiągami. Prędkość maksymalna ograniczona jest elektronicznie do 270 km/h, a rozpędzanie od 0 do 100 km/h trwa zaledwie 4,8 sekundy. Swoje osiągi silnik zawdzięcza między innymi inteligentnemu układowi zmiennych faz rozrządu z napędem elektrycznym VVT-iE (Variable Valve Timing – intelligent Electric), który pozwala na uzyskiwanie wysokiego momentu obrotowego w szerokim zakresie obrotów. Co ciekawe, w cyklu mieszanym zużywa zaledwie 11,6L paliwa na 100km.

LEXUS ISF CC AMOI MOD 005 300x220 sterowanie

STEROWANIE DYNAMIKĄ POJAZDU

Firma Lexus opracowała rozwiązanie znane jako system zintegrowanego zarządzania dynamiką pojazdu (Vehicle Dynamics Integrated Management – VDIM), które inteligentnie koordynuje sterowanie układem napędowym i elektronicznym układem kontroli dynamiki. Mówiąc najprościej, rozwiązanie to pomaga kierowcy w bezpiecznym poradzeniu sobie nawet z najtrudniejszą sytuacją na drodze. Kierowca może wybrać „sportowy” tryb działania systemu VDIM, w którym tolerowane są większe przyspieszenia boczne. W efekcie system pozwala kierowcy na więcej i interweniuje dopiero w skrajnych przypadkach. A jeśli kierowca chce mieć pełną kontrolę nad mocą samochodu, może całkowicie wyłączyć VDIM.

LEXUS ISF CC AMOI MOD 006 300x220Unikanie

UNIKANIE KOLIZJI

System ochrony przedzderzeniowej (PCS), który czuwa w nieustannej gotowości, może przyczynić się do ograniczenia obrażeń u ludzi i zniszczeń spowodowanych kolizją. Radar działający w zakresie fal milimetrowych monitoruje drogę przed pojazdem, a komputer oblicza prawdopodobieństwo kolizji. Jeśli ryzyko jest wysokie, samochód generuje odpowiednie ostrzeżenia. Jednocześnie modyfikowane są nastawy zawieszenia i podnoszone jest ciśnienie w układzie hamulcowym, aby przygotować samochód na ostre hamowanie. Jeśli kolizja jest nieunikniona, system rozpoczyna hamowanie, aby zmniejszyć siłę zderzenia, a przed samym uderzeniem napinane są pasy bezpieczeństwa.

LEXUS ISF CC AMOI MOD 007 300x220 deska

DESKA ROZDZIELCZA I KONSOLA

Za kierownicą Lexusa IS F kierowca nie ma wątpliwości, jak wiele od niego zależy. Sportową skrzynię biegów wyposażono w łopatki zamontowane na kierownicy i umożliwiające błyskawiczną zmianę przełożeń. Centralne miejsce w konsoli zajmuje krystalicznie przejrzysty wyświetlacz Optitron. Wystarczy rzut oka, aby z zegarowych wskaźników ze wskazówkami podświetlanymi diodami LED odczytać najważniejsze informacje, takie jak prędkość czy poziom paliwa. Po uruchomieniu silnika wskaźniki wykonują na powitanie specjalnie „choreograficznie” opracowaną sekwencję ruchów.

LEXUS IS F CAQ MOD FUJI RACEWAY quote

Z UWAGI NA SKRAJNIE WYSOKIE TEMPERATURY POWSTAJĄCE PODCZAS SZYBKIEJ JAZDY NA TORZE, KONIECZNE BYŁO ZASTOSOWANIE SUPERWYDAJNYCH CHŁODNIC OLEJU SILNIKOWEGO I OLEJU W SKRZYNI BIEGÓW. POMPA PRZEPŁUKUJĄCA GWARANTUJE PRAWIDŁOWY OBIEG OLEJU NAWET PRZY SKRAJNYCH PRZECIĄŻENIACH NA ZAKRĘTACH.

Aby serwis internetowy Lexusa działał optymalnie, a korzystanie z niego było komfortowe, stosujemy pliki cookies. Dalsze korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień oznaczać będzie Twoją akceptację wszystkich plików cookies w serwisie Lexusa.

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ