PRZEDSTAWIAMY LEXUSA LFA

LEXUS LFA, KTÓRY ZADEBIUTOWAŁ W ROKU 2010 NA 41. MIĘDZYNARODOWEJ WYSTAWIE MOTORYZACYJNEJ W TOKIO, JEST NIEZWYKŁYM OSIĄGNIĘCIEM TECHNICZNYM – SAMOCHODEM, KTÓRY WYZNACZA NOWY POZIOM ODNIESIENIA I STANOWI WZÓR SUPERSAMOCHODU W XXI WIEKU.

intro lfa

Zaprojektowany specjalnie dla niego „wściekły” silnik V10 zamontowany jest w niezwykle lekkim nadwoziu z tworzywa wzmacnianego włóknami węglowymi. Już na drodze samochód zachwyca osiągami i intuicyjnością prowadzenia. Jednak prawdziwy pazur pokazuje dopiero na torze. To tam można doświadczyć wbijającego w fotel przyspieszenia (od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,7 sekundy) i korzystać z niemal niewyczerpanych zasobów mocy (prędkość maksymalna: 325 km/h).

Produkcja tych pojazdów jest ściśle ograniczona – powstanie tylko 500 egzemplarzy supersamochodu LFA. Jednak każdy miłośnik motoryzacji z pewnością doceni zaangażowanie, jakiego trzeba było, by stworzyć taki pojazd. Rozwiązania sprawdzone w Lexusie LFA, wyznaczają kierunki rozwoju nowych samochodów w ofercie Lexusa. Stanowią efekt dziesięciu lat pracy najbardziej utalentowanych projektantów i inżynierów Lexusa oraz ich niemal obsesyjnego dążenia do perfekcji.

Quote light

NIE ZMIENIĘ SWOJEGO ZDANIA O LEXUSIE LFA. TO ZDECYDOWANIE NAJLEPSZY SAMOCHÓD, JAKIM KIEDYKOLWIEK JEŹDZIŁEM.

Jeremy Clarkson, Top Gear, BBC, Luty 2013

GENEZA SUPERSAMOCHODU

ZACZĘLIŚMY OD ABSOLUTNYCH PODSTAW, CHCĄC STWORZYĆ SAMOCHÓD DAJĄCY MAKSIMUM PRZYJEMNOŚCI Z JAZDY, A JEDNOCZEŚNIE WYRAZIĆ W NIM NASZĄ FILOZOFIĘ L-FINEZJI. KAŻDY Z DZIESIĘCIU TYSIĘCY KOMPONENTÓW JEST NIEPOWTARZALNY I ZOSTAŁ WYKONANY SPECJALNIE DLA TEGO SAMOCHODU, NIERZADKO RĘCZNIE.

Po dziesięciu latach snucia marzeń, poszukiwań, projektowania i prac inżynierskich powstał Lexus LFA – samochód, który wyznacza nowe granice tego, co możliwe. Weźmy na przykład smukłe, aerodynamiczne nadwozie. W pierwszych prototypach było wykonane z aluminium, ale nawet ten lekki metal okazał się zbyt ciężki i osiągi samochodu wciąż były zbyt niskie w stosunku do ambitnych założeń.

Dlatego podjęto odważną decyzję o zastąpieniu metalu specjalnie skomponowanym, ultralekkim, ale niezwykle wytrzymałym tworzywem CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic – tworzywo sztuczne wzmacniane włóknami węglowymi). W dodatku, zamiast zamawiać ten unikatowy materiał u zewnętrznych dostawców, opracowaliśmy własny, innowacyjny proces wytwarzania włókien węglowych. Takie rozwiązanie umożliwia nam zagwarantowanie rygorystycznej kontroli jakości produkcji.

ARCYDZIEŁO INNOWACJI

v10 power

MOC SILNIKA V10

Sercem Lexusa LFA jest zaprojektowany specjalnie dla niego, ręcznie wykonywany silnik wolnossący V10 o pojemności 4,8 l. Jednostka ta, testowana i dopracowana do perfekcji na słynnym torze wyścigowym Nürburgring w Niemczech, wchodzi na obroty tak szybko, że nie nadąża za nią żaden analogowy obrotomierz. Jednak moc ma wartość tylko wtedy, gdy można ją w pełni kontrolować. Dlatego fantastyczny silnik V10 sprzężono z błyskawicznie działającą, sześciobiegową zautomatyzowaną przekładnią sekwencyjną.

art of noise

BRZMIENIE SILNIKA WYNIESIONE DO RANGI SZTUKI

Naczelny inżynier LFA, Haruhiko Tanahashi opisuje wywołujące gęsią skórkę brzmienie silnika samochodu jako „anielski ryk”. Właśnie tak – ryk. I nie jest to dźwięk przypadkowy. We współpracy z działem firmy Yamaha zajmującym się konstruowaniem instrumentów muzycznych, inżynierowie niemal muzycznie dostroili brzmienie silnika Lexusa LFA, wyposażając osłonę kolektora dolotowego w specjalnie ukształtowane użebrowanie.

hot seat

W CENTRUM EMOCJI

Kokpit Lexusa LFA, zmontowany ręcznie z najwyższej jakości materiałów, wywiera ogromne wrażenie. W zestawie wskaźników dominuje jeden – animowany obrotomierz. Wygląd obrotomierza, zrealizowanego jako wyświetlacz w znanej z laptopów technologii TFT, zmienia się w zależności od trybu jazdy. W sportowym trybie o podwyższonych osiągach cyfry na wyświetlaczu stają się większe i grubsze, a tarcza płynnie obraca się tak, aby granica czerwonego pola znalazła się u góry.

hand crafted

RĘCZNE WYKONANIE

Jak przystało na oryginalne arcydzieło, każdy silnik V10 wykonywany jest ręcznie i podpisywany przez konkretnego inżyniera z zespołu odpowiedzialnego za model LFA. To ta sama grupa ludzi z niepowtarzalną wizją od lat cierpliwie i skrupulatnie dopracowuje do perfekcji sportowe supersamochody Lexus. Nieustannie dążąc do ideału, opracowują innowacyjne techniki i materiały, które następnie stopniowo wdrażane są w innych modelach z gamy Lexusa.

body sculpting

WYJĄTKOWE NADWOZIE

Zastosowanie w nadwoziu Lexusa LFA oryginalnego materiału konstrukcyjnego CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic – tworzywo sztuczne wzmacniane włóknami węglowymi) przyniosło korzyści natury estetycznej, ale przede wszystkim obniżenie masy i zwiększenie sztywności. Lekkość i wytrzymałość materiału zainspirowała projektantów Lexusa do stworzenia nadwozia o konturach i krzywiznach, których nie dałoby się uzyskać w tradycyjnej konstrukcji metalowej. Tym sposobem filozofia L-finezji została przeniesiona na zupełnie nowy poziom.

breaking the mould

WYRWANIE SIĘ ZE SCHEMATÓW

Lexus LFA ma niemal idealny rozkład masy – w stosunku 48:52 (przód:tył) – przez co kierowca może wykorzystać cały jego dynamiczny potencjał. Najważniejsze podzespoły zamontowane są możliwie najbliżej podłoża, dzięki czemu środek ciężkości znajduje się wyjątkowo nisko, a samochód jedzie tak, jak gdyby był „przyklejony” do drogi lub toru. LFA potrafi pokonywać najtrudniejsze zakręty toru Nürburgring z zawrotną szybkością i niezachwianą stabilnością.

lfa clip masterpiece orange
clarkson2

DAWNO NIE JEŹDZIŁEM NICZYM TAK WYSOCE WYSUBLIMOWANYM, TAK KUNSZTOWNIE WYKONANYM, TAK IDEALNYM.

Jeremy Clarkson, Top Gear, BBC, Luty 2013

Aby serwis internetowy Lexusa działał optymalnie, a korzystanie z niego było komfortowe, stosujemy pliki cookies. Dalsze korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień oznaczać będzie Twoją akceptację wszystkich plików cookies w serwisie Lexusa.

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ