paper

THE LOFT BY LEXUS

LANDSCAPE OF PAPER

Odzyskany i ulepszony — choć pozornie jednorazowy — materiał, wykorzystujący zarówno tradycyjną, jak i nowoczesną technologię.
Gdy chodzi o materiały zdatne do przetworzenia, ludzie rzadko analizują to, co i dlaczego wyrzucają. Konsumenci pozytywnie podchodzą do recyklingu, ale nie zastanawiają się nad wartością materiału, ignorując główną przyczynę światowego kryzysu ekologicznego. Zainteresowałam się marnowaniem papieru, ponieważ jest on ważnym elementem naszej codzienności i zużywamy go za dużo. Zależało mi raczej na daniu papierowi nowego życia w taki sposób, by był używany jak najdłużej, a nie na samym recyklingu. Odkryłam również tradycyjną japońską farbę KAKISHIBU wytwarzaną z owoców kaki. Taka naturalna powłoka sprawia, że papier staje się wodoodporny, odstrasza owady, błyszczy się i jest wytrzymały. Użyłam Kakishibu do pomalowania zużytego, pomarszczonego papieru i uzyskałam efekt podobny do tego, którym charakteryzuje się tradycyjny japoński papier WASHI. Ponadto, choć nierówności wydają się raczej wadą, po wyprostowaniu zmarszczonego papieru ukazały się na nim ciekawe wzory. Łącząc tradycyjną technikę z technologią cyfrową i cięciem laserowym, stworzyłam z delikatnego papieru mocniejszą, trójwymiarową strukturę z nacięciami, które pozwoliły ograniczyć odpady. Dzięki połączeniu dwóch biegunów zmieniłam śmieci w wartościowy materiał. Stosując tradycyjną technikę wykonania i technologię cyfrową, znalazłam nowy sposób wykorzystania papieru.

PROJEKTANT: KUNIKO MAEDA

Kuniko Maeda studiowała w Kioto tradycyjną sztukę rzeźbienia w drewnie. Interesuje się głównie trwałością i cyklem życia materiałów. Skończyła studia licencjackie i magisterskie na kierunku projektowania tekstyliów na uczelni Chelsea College of Arts, po czym kontynuowała badania nad cyklem użytkowania materiałów w branży tekstylnej.