Dieselrakotworczy Hero

SPALINY SILNIKÓW DIESLA
UZNANE ZA RAKOTWÓRCZE

SPALINY SILNIKÓW DIESLA UZNANE ZA RAKOTWÓRCZE

WEDŁUG RAPORTU ŚWIATOWEJ ORGANIZACJI ZDROWIA (WHO)

Zachęcamy do zapoznania się z informacjami i wnioskami dotyczącymi szkodliwości spalin w silnikach diesla i ich negatywnego wpływu na organizm człowieka zebranymi na podstawie raportu Światowej Organizacji Zdrowia (World Health Organization) uzupełnione o materiały prasowe dotyczące eksploatacji silników diesla w realiach polskiego rynku motoryzacyjnego.

NAJWAŻNIEJSZE ZAGADNIENIA
RAPORTU WHO:

Badanie przeprowadzone przez Międzynarodową Agencję Badania Raka należąca do Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) wykazało zwiększone nawet o 40% ryzyko wystąpienia raka płuc u osób narażonych na wdychanie spalin silników diesla.
(źródło: raport WHO, s. 455)
To samo badanie odkryło częściowe dowody na zwiększone ryzyko występowania raka pęcherza moczowego u osób narażonych na wdychanie spalin silników diesla
(źródło: raport WHO, s. 455)
W świetle tych odkryć Międzynarodowa Agencja Badania Raka podjęła decyzję o przesunięciu spalin silników diesla z grupy 2A „prawdopodobnie rakotwórczych” do grupy 1 „rakotwórczych”, do której należą między innymi substancje takie jak azbest, arsen, gaz musztardowy czy tytoń.
(źródło: raport WHO, s. 457)
W przypadku spalin silników benzynowych nie odkryto ich bezpośredniego związku z występowaniem raka u osób narażonych na ich wdychanie
(źródło: raport WHO, s. 457)

NAJWAŻNIEJSZE ZAGADNIENIA
POJAWIAJĄCE SIĘ W MEDIACH:

Dotychczasowe regulacje skupiały się głównie na emisji CO2, jako parametrze decydującym o ekologiczności danego silnika, pomijając wpływ innych związków zawartych w spalinach, które mogą być dużo bardziej szkodliwe dla człowieka
Pomimo wysiłków producentów aut w zminimalizowanie szkodliwych substancji obecnych w spalinach silników diesla poprzez zastosowanie filtrów cząstek stałych, w polskich realiach uszkodzone lub niedrożne filtry są z oszczędności przeważnie usuwane, co przekłada się na większą emisję zanieczyszczeń mogących wywoływać raka
Nawet najnowsze sprzęty diagnostyczne nie są w stanie stwierdzić czy w aucie został wycięty filtr DPF.
Szacuje się, że nawet 40% aut w Polsce może być pozbawionych filtra cząstek stałych, który znacząco ogranicza emisję rakotwórczych związków.
Niektóre miasta, takie jak Londyn oraz Paryż planują już wprowadzenie specjalnych, wyższych opłat od właścicieli aut posiadających silniki wydzielające rakotwórcze substancje.
Według brytyjskiego Policy Exchange, jeden diesel kosztuje służbę zdrowia nawet osiem razy więcej niż auto benzynowe.

WYBRANE MATERIAŁY PRASOWE

GAZETA.PL:
Spaliny z dieslowskiego silnika powodują raka płuc [Zobacz więcej]
Wrobieni w diesle. Najpierw spadnie popyt, potem ceny [Zobacz więcej]
FAKT:
Diesel jest rakotwórczy! [Zobacz więcej]
RADIO ZET:
Nie chcesz mieć raka płuc? Unikaj spalin z silników Diesla! [Zobacz więcej]
Inne źródła
Filtr cząstek stałych [Zobacz więcej]
Spaliny diesla mordują [Zobacz więcej]
Do 2025 r. diesle znikną z ulic [Zobacz więcej]
Diesel na cenzurowanym [Zobacz więcej]