1. Discover Lexus
Szybka nawigacja
ELEKTRYCZNE MODELE KONCEPCYJNE

WIZJA PRZYSZŁOŚCI NA JAPAN MOBILITY SHOW

Podczas ubiegłorocznych targów Japan Mobility Show w Tokio Lexus zaprezentował dwa prototypy samochodów przyszłości. Na wystawie zadebiutował LF-ZC, koncepcyjny sedan z napędem elektrycznym, wskazujący kierunek rozwoju nowego modelu produkcyjnego, który ma trafić do oferty w 2026 roku; a także wizjonerski, elektryczny SUV LF-ZL.

Ekspozycja Lexusa, której motywem przewodnim było „przesuwanie granic doświadczenia elektryfikacji”, dowiodła tego, jak skutecznie marka potrafi wykorzystać nowe technologie i szanse związane z elektryfikacją, aby kreować nowe doświadczenia w dziedzinie mobilności.

Lexus to marka będąca pionierem innowacji i rozwoju od momentu swojego debiutu w 1989 roku. Od lat rzuca wyzwania utartym konwencjom klasy premium i dostarcza klientom zupełnie nowe wartości. W dziedzinie elektryfikacji po raz kolejny zamierza przekraczać granice swojego segmentu. Ambicją marki jest to, by do 2035 roku na całym świecie oferować wyłącznie samochody elektryczne, a w Europie już w 2030 roku. Marka zaprezentowała strategię dla nowych samochodów elektrycznych, które będą powstawać zgodnie z nowymi założeniami projektowymi oraz wykorzystywać technologie, które odmienią przyszłość motoryzacji. W tym celu opracowuje nową, modułową konstrukcję auta oraz nową generację baterii, które nie tylko zapewnią osiągi na najwyższym poziomie, ale pozwolą wyznaczyć nowe standardy w kwestii przyjemności z prowadzenia auta. Planowana jest też rewolucja w kwestii systemów operacyjnych, które pozwolą osiągnąć najwyższy poziom personalizacji, by każdy z użytkowników mógł dopasować auto do swoich potrzeb.

OSIĄGI I PROWADZENIE

Lexus wykorzysta charakterystyczne cechy bateryjnych napędów elektrycznych, takie jak dobre przyspieszenie oraz płynna kontrola nad mocą, przy pomocy napędu 4x4 DIRECT4, żeby przyjemność z prowadzenia auta była większa. System DIRECT4, który jest obecnie wykorzystywany w elektrycznym modelu RZ oraz w hybrydowym RX 500h, nieustannie rozdziela moment obrotowy między przednią a tylną oś, dopasowując do obciążeń każdego koła. Dzięki temu auto ma optymalną trakcję w każdych warunkach, przyspieszenie jest płynniejsze, auto lepiej zachowuje się w zakrętach i prowadzi się stabilniej. Zastosowanie układu kierowniczego steer-by-wire w autach elektrycznych pozwoli osiągnąć bardziej intuicyjnie prowadzenie, w szczególności na krętych drogach.

Nowy system operacyjny Lexusa Arene OS da zupełnie nowe możliwości pod względem łączności i rozrywki. Inteligentny asystent głosowy wykorzystując sztuczną inteligencję (AI) będzie błyskawicznie reagował na komendy, a także sam składał spersonalizowane propozycje, pełniąc rolę osobistego asystenta. System operacyjny będzie w stanie nauczyć się przyzwyczajeń kierowcy, preferowanych ustawień czy ulubionych aplikacji, aktywując je automatycznie bez konieczności wywoływania komendą.

WIZJE PRZYSZŁOŚCI

LF-ZC

LF-ZC to symbol drogi Lexusa ku elektryfikacji. Zapowiada limuzynę marki, która ma zadebiutować na rynku w 2026 roku. Samochód ma smukłe nadwozie, nisko osadzony środek ciężkości, przestronną kabinę, a jego design łączy funkcjonalność z przyjemną estetyką.
WIZJE PRZYSZŁOŚCI

LF-ZL

Koncepcyjny LF-ZL to koncepcyjny, flagowy SUV z napędem elektrycznym, który umożliwi komunikację pomiędzy kierowcą i autem na nieznanym do tej pory poziomie, a także ułatwi dostosowanie ustawień trybu jazdy do osobistych preferencji w danej chwili. Interakcja z pojazdem osiągnie jeszcze wyższy poziom, ponieważ samochód będzie przedstawiał spersonalizowane sugestie oparte m.in. na przyzwyczajeniach kierowcy. Wnętrze będzie wykonane w zdecydowanej większości z drewna bambusowego, co jest odniesieniem do japońskiej tradycji, a także jest wyrazem zrównoważonego rozwoju – przemysłowe wykorzystanie tej szybko rosnącej rośliny jest kluczowe do zapobiegania jej nadmiernemu wzrostowi oraz pomaga chronić przyrodę.
LF-ZC i LF-ZL wskazują kierunek ewolucji projektów. Oba modele, pełne innowacji i supernowoczesnych technologii, pokazują, w jaki sposób Lexus myśli o przyszłości, chcąc do 2035 roku na całym świecie oferować wyłącznie samochody elektryczne, a w Europie już w 2030 roku.

NOWA ARCHITEKTURA MODUŁOWA

Następna generacja bateryjnych samochodów elektrycznych Lexusa będzie zbudowana z wykorzystaniem modułowych platform składających się z trzech głównych części – przedniej, środkowej i tylnej. Będzie to możliwe dzięki technologii gigacastingu, czyli montażu aut z dużych elementów, co daje większą swobodę w projektowaniu aut. Obecnie w elementach konstrukcyjnych przodu i tyłu auta wykorzystywanych jest około 175 części. Redukcja tej liczby pozwoli skrócić czas produkcji, a także zapewni większą swobodę podczas wprowadzania różnych typów pojazdów. Moduł przedni i tylny powstanie w zaledwie dwie minuty. Modułowa architektura oznacza także większą sztywność nadwozia oraz niższą masę, co będzie miało korzystny wpływ na prowadzenie auta. Ważnym aspektem będą też koszty likwidacji szkód, by mieć pewność, że niewielka stłuczka nie będzie oznaczać wysokich kosztów naprawy dla klienta.

Wprowadzenie modułowej architektury oznacza zmianę procesu produkcyjnego, w którym zostanie wykorzystana linia montażowa, na której samochody będą autonomicznie przesuwane między kolejnymi etapami montażu.