Skip to Main Content (Press Enter)
Szybka nawigacja

MILAN DESIGN WEEK 2025

Prezentacja nowych prac inspirowanych innowacyjną technologią kokpitu „Black Butterfly” Lexusa.

INSTALACJE LEXUSA NA MILAN DESIGN WEEK PREZENTUJĄ POTENCJAŁ TECHNOLOGII SKONCENTROWANYCH NA CZŁOWIEKU

 

  • Instalacja „A-Un” to efekt współpracy agencji SIX oraz designerów ze STUDEO
  • „Discover Together” jest zbiorem prac młodych twórców z firmy Bascule Inc., Northeastern University i zespołu projektantów Lexusa, nawiązującym do tradycji konkursu Lexus Design Award
  • Lexus Design Award – „Discover Together” pojawi się w nowej odsłonie latem tego roku oraz na Milan Design Week 2026
  • Ekspozycja Lexusa jest dostępna dla publiczności Milan Design Week 2025 od 8 do 13 kwietnia

Podczas Milan Design Week 2025, największego międzynarodowego wydarzenia w świecie designu, Lexus zaprezentował kolekcję wyjątkowych instalacji. W Daylight Space na terenie Superstudio Piu znalazła się wielozmysłowa instalacja „A-Un”, będąca efektem współpracy japońskich zespołów SIX i STUDEO, oraz kolekcja interaktywnych dzieł „Discover Together”, stworzona przez młodych projektantów w nawiązaniu do tradycji konkursu Lexus Design Award.

Ekspozycję można oglądać w Superstudio Più na Tortonie, mediolańskiej dzielnicy twórców, od 8 do 13 kwietnia.

Simon Humphries, dyrektor marki Lexus, powiedział: „Od początku istnienia marki Lexus, nieustannie redefiniujemy konwencje w motoryzacji klasy premium, przesuwając granice mobilności i tworząc niezwykłe doświadczenia, które nie tylko spełniają oczekiwania, ale znacznie je przewyższają. Dziś, w erze dynamicznego rozwoju technologii, która kształtuje nasze postrzeganie czasu spędzanego w ruchu, zastanawiamy się, jak te przemiany mogą inspirować do powstawania nowych, głębokich form zaangażowania i interakcji.

W naszych instalacjach na Milan Design Week pragniemy uchwycić wyjątkowe połączenie między technologią a człowiekiem, badając momenty ich wspólnego przenikania oraz sprawdzając potencjał tych relacji jako źródła nowych doświadczeń. W ramach «Discover Together» współpracowaliśmy z trzema wizjonerskimi zespołami twórczymi, które poprzez motyw Black Butterfly zgłębiają interakcję między jednostką a społeczeństwem, odkrywając nowe sposoby postrzegania tych relacji”.

Nowe wielozmysłowe instalacje są inspirowane technologią „Black Butterfly”, podwójnym urządzeniem sterowniczym w kokpicie koncepcyjnego Lexusa LF-ZC. Wspólnym tematem wszystkich prac jest wzajemne zbliżenie ludzi, maszyn i mobilności.

Zaplanowane na 7 kwietnia (poniedziałek) oficjalne otwarcie wystawy poprowadzi Pascal Ruch, wiceprezes Toyota Motor Europe ds. Lexusa oraz Łańcucha Wartości. W trakcie wydarzenia głos zabiorą Takashi Watanabe, prezes Lexus International, oraz Koichi Suga, dyrektor generalny Lexus Design Division. Wspólnie z Takeshim Nozoe z SIX, Tatsukim Ikezawą ze STUDEO, a także przedstawicielami Bascule Inc., Northeastern University oraz projektantami Lexusa, opowiedzą o detalach zaprezentowanych w Mediolanie instalacji oraz przedstawią wizję przyszłości mobilności i designu.

INSTALACJA A-UN

Lexus po raz pierwszy pojawił się na Milan Design Week w roku 2005, a w następnych dwudziestu latach marka współpracowała z artystami i projektantami światowej sławy, — wśród których znaleźli się Philippe Nigro, Neri Oxman, Sou Fujimoto i Rhizomatiks — z myślą o kreowaniu wielozmysłowych wrażeń odzwierciedlających wizję i wartości Lexusa.

W tym roku do współpracy zaproszona została tokijska agencja kreatywna SIX oraz studio designu STUDEO. Ich zespoły stworzyły „A-Un”, instalację inspirowaną tradycyjną japońską koncepcją A-Un no Kokyū (harmonii oddechów), czyli instynktownej synchronizacji ruchów i emocji między dwoma ciałami lub dwiema jednostkami. Wykorzystując motyw Black Butterfly, instalacja symbolicznie łączy ludzi i społeczeństwo, przedstawiając wizję przyszłej mobilności.

Centralnym elementem ekspozycji jest ekran w kształcie urządzenia Black Butterfly, mający imponujące wymiary – trzy metry wysokości, 10 metrów szerokości i cztery metry głębokości. Nawiązując do typowego dla Lexusa zastosowania tradycyjnych materiałów i metod rzemieślniczych, konstrukcję wykonano ręcznie z 35 kilometrów włókien bambusowych, co pochłonęło trzy miesiące pracy.

Dzieło ożywa w reakcji na bicie serca odwiedzających, tworząc unikalne doświadczenie. Black Butterfly w tym doświadczeniu pośredniczy, synchronizując tętno człowieka z fluktuacjami zarejestrowanymi z natury. Odwiedzający stają się świadkami budowania więzi między ludźmi, społeczeństwem i całym światem, zgodnie z filozofią „A-Un”.

W budowanej przez Lexusa wizji przyszłej mobilności pojazdy nie tylko reagują na potrzeby człowieka, ale również przewidują jego intencje, rozwijając się wspólnie z użytkownikami. Poprzez Black Butterfly ludzie i pojazdy stale uczą się siebie nawzajem i wspólnie ewoluują, odkrywając nowe możliwości i niepowtarzalne chwile. Pojazdy będą bezpośrednio łączyć się z ludźmi, kreując nowe doznania ruchu.

INSTALACJA DISCOVER TOGETHER

Tegoroczna ekspozycja wiele zawdzięcza idei konkursu Lexus Design Award, który służy odkrywaniu, rozwijaniu i wspieraniu młodych twórców, a tym samym w przesuwaniu granic twórczego potencjału. Trzy wizjonerskie zespoły wykorzystały motyw technologii Black Butterfly, aby przedstawić nowe wymiary spersonalizowanych doświadczeń z technologią. Bascule Inc., Northeastern University i projektanci Lexusa prezentują szereg interaktywnych instalacji, które reinterpretują motyw Black Butterfly z różnych unikalnych perspektyw. To spotkanie Lexusa z młodymi utalentowanymi twórcami wywołuje efekt „Experience Amazing” — a ekspozycja jest zarazem zaproszeniem dla wszystkich, by tego efektu doświadczyć.

BASCULE INC. (JAPONIA)

EARTHSPECTIVE

To dzieło jest oparte na koncepcji poszerzonej perspektywy patrzenia na Ziemię. Tytuł, będący kombinacją angielskich słów „earth” (Ziemia) i „perspective” (perspektywa), oznacza zmianę w naszym postrzeganiu świata. Każdy człowiek postrzega rzeczywistość z własnego, ograniczonego punktu widzenia. Jeśli jednak cofniemy się i spojrzymy na Ziemię z ogromnej przestrzeni wszechświata, zyskujemy nową perspektywę: Earthspective. Widzimy wtedy, że na planecie jesteśmy zaledwie podróżnymi. Wypowiedziane przez nas słowa odciskają się w przyszłości i trwale wpisują w nieustannie rozszerzający się wszechświat.

NORTHEASTERN UNIVERSITY (USA)

OUR ENERGY NEXUS

Motywem przewodnim tej instalacji jest ograniczanie zanieczyszczenia atmosfery, a interakcje w czasie rzeczywistym wizualizują skuteczność wspólnych działań.

Odwiedzający są konfrontowani z aktualnymi danymi o jakości powietrza w Mediolanie i przekazują własne ciepło przez Black Butterfly, symbolicznie uwalniając energię. Każda przekazana porcja energii zmienia się w świecącą gwiazdę; w miarę, jak powietrze staje się czystsze, gwiazdy te świecą jaśniej, podkreślając związek między indywidualnym działaniem a zmianą w środowisku. Podarowana przez nas energia przyczynia się do tego, że przyszłość będzie czystsza i jaśniejsza.

PROJEKTANCI LEXUSA (JAPONIA)

DISCOVER YOUR BUTTERFLY

Motyl (ang. butterfly) jest symbolem nieznanego czynnika, który może zmienić świat. Ta instalacja inspirowana efektem motyla odzwierciedla sprawczą moc drobnych działań.

Jest wizją świata, w którym niezliczone motyle, każdy w swoim jedynym i wyjątkowym ruchu, wspólnie tworzą dynamiczną i stale zmieniającą się rzeczywistość. Wykorzystując Black Butterfly jako okno otwierające świat przed nieznanym czynnikiem zmiany, odwiedzający wystawę uwalniają własne motyle, zmieniając otaczający świat, a jednocześnie odkrywając siebie. Każdy trzepot małych skrzydeł wywołuje zmianę, niczym krąg na wodzie, i udowadnia, że nawet najmniejsze działanie może z wielką siłą wpływać na przyszłość.

LEXUS DESIGN AWARD

DISCOVER TOGETHER

Od 2013 roku Lexus wspiera młodych twórców i ich projekty poprzez Lexus Design Award — międzynarodowy konkurs dla projektantów, który z myślą o lepszej przyszłości pomaga rozwijać talenty w nowym pokoleniu twórców. Teraz konkurs zyskuje nową nazwę — „Lexus Design Award – Discover Together” — i pozwoli jeszcze bardziej skupić się na młodych talentach oraz pogłębić współpracę.  Program w nowej odsłonie oficjalnie wystartuje latem tego roku, a w kwietniu 2026 roku podczas Milan Design Week odbędzie się wyjątkowe wydarzenie, które zainauguruje nowy etap. Więcej szczegółów już wkrótce.

INFORMACJE O EKSPOZYCJI

Daty

 Dzień dla prasy: 7 kwietnia (poniedziałek); dni dla publiczności: od 8 do 13 kwietnia (niedziela)

Obiekt

 Superstudio Più

Adres

 Via Tortona, 27, 20144 — Mediolan, Włochy

Wystawy

 Instalacja A-Un / wystawa sztuki Discover Together zrealizowana we współpracy z Bascule   Inc.,  Northeastern University i zespołem   projektantów Lexusa

Organizator

 Lexus International

PROFILE TWÓRCÓW INSTALACJI „A-UN”

SIX INC.

TAKESHI NOZOE

Takeshi Nozoe założył studio kreatywne SIX Inc. w 2013 roku. Jako dyrektor kreatywny Nozoe we współpracy z markami japońskimi i zagranicznymi, między innymi z Toyotą GR i Lexusem, podejmuje wyzwanie, jakim jest tworzenie nowych form komunikacji i realnych doświadczeń. Pracował przy licznych projektach, które przesuwały granice ekspresji poprzez integrację z technologią, m.in. w realizacji przestrzennego dzieła z użyciem 1000 dronów; teledysku „Obsession for Smoothness”, stworzonego we współpracy z OK Go; oraz w projekcie Space Balloon Project, którego istotą jest interakcja ze stratosferą w czasie rzeczywistym.

Nozoe jest laureatem 100 międzynarodowych nagród dla twórców, m.in. Cannes Lions Gold Award i New York Festival Gold Award. Oryginalny produkt studia SIX, głośnik COTODAMA Lyric, jest sprzedawany w 44 krajach na świecie, co jednoznacznie potwierdza uznanie dla innowacyjności firmy w sferze rozwoju produktów.

https://sixinc.jp/ (Opens in new window)

STUDEO

TATSUKI IKEZAWA

Ikezawa jest absolwentem Wydziału Informatyki Designu na Uniwersytecie Artystycznym Musashino, a studio kreatywne STUDEO założył w 2020 roku. Patrząc na strategię marki oczami dyrektora artystycznego, potrafi płynnie połączyć procesy pracy koncepcyjnej, projektowania produktu, w tym opakowania i logo, oraz planowania form komunikacji, takich jak klipy reklamowe, grafika i instalacje przestrzenne, aby stworzyć dla marki jej jeden spójny świat. W 2018 roku w Nowym Jorku odbyła się indywidualna wystawa Ikezawy zatytułowana BEYOND THE CRAFT, a w 2024 artysta jako designer wziął udział w wystawie The Trio Asia Posters na Międzynarodowym Biennale Plakatu w Meksyku.

Jego prace zostały uhonorowane wieloma nagrodami, m.in. Tokyo ADC Award, JAGDA New Designer Award, Cannes Lions International Festival of Creativity, ONE SHOW i New York ADC. Jest członkiem Tokijskiego Klubu Dyrektorów Artystycznych i Japońskiego Stowarzyszenia Projektantów Graficznych.

https://www.studeo.co.jp/ (Opens in new window)

PROFILE TWÓRCÓW WYSTAWY „DISCOVER TOGETHER"

JAPONIA

BACSULE INC.

Bascule Inc. to tokijski zespół twórców znany z umiejętności kreowania wrażeń poprzez wydobywanie pierwiastka rzeczywistości i ciekawych opowieści z różnych zbiorów danych. Zgodnie z własną oryginalną strategią DATA-TAINMENT (od połączenia słów „dane” i „rozrywka”), twórcy są aktywni w różnych dziedzinach, takich jak reklama, eventy, sport, sztuki plastyczne, urbanistyka, a nawet eksploracja przestrzeni kosmicznej, dążąc do budowania nowych, wartościowych doświadczeń dostępnych dla każdego.

https://bascule.co.jp/ (Opens in new window)

*Zespół (od lewej): Tomoyuki Iwabuchi, Masayoshi Boku, Sakiko Osawa 

USA

NORTHEASTERN UNIVERSITY

Paolo Ciuccarelli, kierownik ośrodka Center for Design na Northeastern University, przewodzi zespołowi projektantów i naukowców, którzy eksplorują obszar na styku wizualizacji danych, projektowania wrażeń i praktyki twórczej. W skład zespołu, obok Paola, wchodzą Chloe Prock, Jasmine Yiming Sun oraz Elizabeth McCaffrey. Wykorzystując swoje doświadczenie w takich dziedzinach, jak multimedia, wizualizacja danych obliczeniowych, projektowanie interfejsów/doświadczeń użytkownika i badania nad designem, zapełniają lukę między nowymi technologiami, projektowaniem zorientowanym na człowieka i kodem traktowanym jako poezja, aby kreować doświadczenia angażujące i pobudzające intelektualnie.

https://camd.northeastern.edu/center-for-design/ (Opens in new window)

*Zespół (od lewej): Chloe Prock, Paolo Ciuccarelli, Jasmine Yiming Sun, Elizabeth McCaffrey

JAPONIA

ZESPÓŁ PROJEKTANTÓW LEXUSA

Członkowie zespołu projektantów Toyota Motor Corporation dokonali reinterpretacji motywu Black Butterfly, aby wydobyć nowe formy ekspresji i wrażenia. Mentor Moto Takabatake pracuje jako projektant koncepcji i wizji. Jego rolą jest kreowanie wizji i pomysłów, dla wszystkich produktów i obu marek, Lexusa oraz Toyoty. Yuri Tamura zaczynała swoją drogę zawodową od projektowania kolorystyki, materiałów i wykończeń, a teraz zajmuje się innowacyjnymi projektami, które kwestionują status quo praktycznie we wszystkich dziedzinach wzornictwa. Skupia się na uchwyceniu ludzkich emocji i wrażeń z nowych perspektyw, które będą inspirujące dla szerokiego grona odbiorców.

*Zespół (od lewej): Moto Takabatake i Yuri Tamura