1. Legal
  2. WLTP
Szybka nawigacja
POLITYKA STRONY

WLTP

Nowa procedura testowania zgodności z normami zużycia paliwa i emisji WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure).

Od lat 80. ubiegłego wieku nowe samochody przeznaczone na rynek europejski przechodziły testy poziomu emisji i zużycia paliwa przeprowadzane według wymogów cyklu jezdnego New European Driving Cycle (NEDC). 1 września 2017 roku weszła w życie nowa procedura testowania — Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP) — dzięki której nabywcy i właściciele samochodów poznają wartości bliższe rzeczywistym.

NEDC A WLTP: CO SIĘ ZMIENIA?

Z uwagi na postęp techniczny w branży motoryzacyjnej i zmiany warunków użytkowania samochodów niemal 40-letnia metoda NEDC odchodzi do lamusa. Nowa procedura WLTP przewiduje bardziej realistyczne warunki testowania, dzięki którym pomiary laboratoryjne będą lepiej odzwierciedlać zachowanie samochodu na drodze. A tym samym pozwolą dokładnie obliczyć i porównać ilość zużywanego paliwa i emitowanych substancji szkodliwych.

CO NIOSĄ ZA SOBĄ TESTY WLTP:

  • Cykl testowy

    Badania dynamiczne dokładniej odzwierciedlają zachowania kierowcy na drodze.

    Fazy testów

    Więcej faz dynamicznych: 52% czasu testów przypada na jazdę miejską, a 48% na jazdę w trasie.

    Średnia i maksymalna prędkość

    Średnia prędkość testowa pojazdu wynosi 46,5 km/h (wzrost o 12,5 km/h), a prędkość maksymalna — 131 km/h.

    Zmiany biegów

    Zrezygnowano z wspólnych dla każdego auta punktów zmiany biegów na rzecz zindywidualizowanych schematów.

  • Czas cyklu

    Testy trwają 30 minut, a więc o 10 minut dłużej.

    Dystans cyklu

    Testowane auta przejeżdżają 23,25 kilometra. W porównaniu z poprzednim testem dystans zwiększył się dwukrotnie.

    Wyposażenie opcjonalne

    Podczas testów uwzględniane są różne wersje wyposażenia (wpływające na poziom emisji CO2 i zużycie paliwa).

    Temperatura zewnętrzna

    Pomiary są wykonywane przy temperaturze 23 st.C (poprzednio między 20 a 30 st. C), a wartości emisji CO2 przy 14 st. C.

WIĘKSZA PRZEJRZYSTOŚĆ

 

Od września 2017 roku do września 2018 roku wszystkie nowe samochody osobowe będą poddawane procedurze testowej WLTP (która rok później obejmie też lekkie pojazdy użytkowe). Pierwszym modelem Lexusa, który uzyska certyfikat WLTP jeszcze w czwartym kwartale 2017 roku, będzie RC F.

Cieszymy się, że dzięki zmianom, jakie niesie za sobą procedura WLTP, klienci marki Lexus otrzymają dużo dokładniejsze informacje o przewidywanym zużyciu paliwa i poziomie emisji. Jesteśmy liderem w dziedzinie ekologicznych rozwiązań na rynku motoryzacyjnym. Poświęciliśmy wiele lat na badania mające uczynić samochody bardziej przyjaznymi dla środowiska. Stworzyliśmy takie technologie jak napęd hybrydowy, którego wartość trudno przecenić — ogranicza on emisję gazów cieplarnianych i przyczynia się do budowy społeczeństwa niskoemisyjnego.

TESTY W CODZIENNYCH WARUNKACH, REALISTYCZNE WYNIKI

Nowe testy WLTP sprawią, że badania laboratoryjne będą skuteczniej odzwierciedlać prawdziwe sytuacje, z którymi kierowcy mierzą się na co dzień. A to oznacza, że wartości zużycia paliwa i emisji spalin deklarowane przez producentów samochodom staną się dużo bliższe rzeczywistym.

dodatkowe Pytania?

Nie, faktyczne zużycie paliwa pozostanie na takim samym poziomie. Możliwe jednak, że samochód otrzyma wyższe katalogowe wartości emisji CO2 i spalania paliwa z powodu bardziej rygorystycznych testów WLTP. Nowe dane katalogowe mogą być bliższe rzeczywistym.

Podobnie jak w przypadku testów NEDC, badania WLTP są testami laboratoryjnymi. Styl i warunki jazdy mogą przekładać się na różnice między wynikami katalogowymi a tymi uzyskiwanymi na drodze przez klientów.

W okresie przejściowym (czyli do końca 2020 r.) wartości NEDC będą generowane równolegle z wartościami WLTP. Jako że zdezaktualizowana procedura NEDC nie może być dłużej stosowana, przepisy wymagają, by wartości emisji CO2 uzyskane w testach WLTP przekładać na wartości NEDC w ramach „korelacji”. Odbywa się ona przy użyciu opracowanego przez Komisję Europejską narzędzia do symulacji lub poprzez fizyczne powtórzenie testu, co może skutkować wyższymi wynikami NEDC w zakresie emisji CO2. Różnica bierze się stąd, że obecnie stosowana jest zmieniona wersja testu NEDC (bazująca na metodzie WLTP).

Tak, testy WLTP badają również emisję substancji takich jak tlenek węgla (CO), węglowodory (HC), tlenki azotu (NOx) czy cząstki stałe (PM/PN).

Norma WLTP stanie się obowiązkowa dla wszystkich lekkich pojazdów użytkowych (kategorii N1 (ii), N1 (iii) i N2) 1 września 2019 r., w rok po tym, jak obejmie samochody osobowe.