1. Discover Lexus
  2. Design
  3. Pioneering spirits
Szybka nawigacja
WZORNICTWO

DUCH INNOWACJI

Nowoczesna sztuka o wielowiekowej tradycji.

Człowiek od zarania dziejów rzeźbił w drewnie. Powstałe tak dzieła są często intrygujące, a zarazem proste— misterna, japońska sztuka yosegi wyraźnie odbiega do tej reguły.

To precyzyjna i kunsztowna technika dekoracyjnej rzeźby w drewnie, która ma ponad 400 lat i jest też znana jako intarsja japońska. Polega na niezwykle dokładnym układaniu skomplikowanych mozaik z drewnianych elementów o różnych kolorach i fakturach.

To wyjątkowo skomplikowany proces wymagający dużych umiejętności i doświadczenia, dlatego popularność tej niespotykanej sztuki zaczęła słabnąć w ostatnim stuleciu.

Istnieje jednak człowiek, który nie tylko postawił sobie za cel kontynuowanie wiekowej tradycji yosegi, ale chce też nadać jej nowoczesny sznyt i sprawić, by świat poznał jej piękno.

Ken Ota jest powszechnie znany jako współczesny mistrz yosegi i jej pełen zapału ambasador. Z takim samym oddaniem, z jakim szanuje tradycyjną, doskonaloną przez wieki technikę rzeźby w drewnie, stara się wprowadzić do niej innowacje.

CHCĘ KULTYWOWAĆ I CHRONIĆ TRADYCJĘ. ABY TO ROBIĆ, MUSZĘ BYĆ INNOWACYJNY I WPROWADZAĆ ZMIANY. CHODZI NIE O TO, CZY «KOPIOWAĆ, CZY NIE BYĆ KOPIOWANYM», ALE O ROZWÓJ WŁASNEGO STYLU.

Ken Ota, rzemieślnik yosegi z atelier w japońskim Hakone

Dzieła yosegi są tak złożone i wyjątkowe, że nie da się ich wytwarzać masowo. Drewno użyte w każdym ręcznie wykonanym elemencie subtelnie oddaje styl i gust rzemieślnika — to niemal jego „podpis”.

Ota, który przez lata doskonalił swoje rzemiosło — najpierw w szkole politechnicznej w Saitamie, a później w słynnym atelier Kiro w Odawarze — wykonuje swoje prace z 25 różnych rodzajów drewna. Mężczyzna sam sprowadza surowiec z całej Japonii — od Hokkaido po Okinawę.

Drewno, z którego wykonuje swoje cenione dzieła (takie jak pudełka, tacki i podstawki), to dla niego coś więcej niż podstawowy materiał pracy, więc uwagą i szacunkiem darzy każdy jego fragment.

„Chcę zachować szacunek do życia odebranego ściętym w lesie drzewom”, mówi mężczyzna. „W innych kwestiach jest tak samo — chcę wyrażać wdzięczność za to, co zabieram. Każde drewno ma swój unikalny kształt i skład, co daje swobodę i możliwość ekspresji, czyniąc ten surowiec tak pożądanym”.

Yosegi zupełnie nie przystaje do szybkiego tempa naszego cyfrowego świata, ponieważ tym, co ją wyróżnia, jest ogromna czasochłonność, i to, że wymaga od rzemieślnika ponadprzeciętnej cierpliwości. Ota nie skarży się jednak na nieśpieszne tempo pracy i traktuje je jako szansę na podróż w głąb swojego artystycznego ja.

„Czas nie jest ważny”, tłumaczy. „Mogę wyrażać siebie tylko przez to, co jest wewnątrz mnie”.

NOWOCZESNA SZTUKA O WIELOWIEKOWEJ TRADYCJI

Lexus z pasją podchodzi do innowacyjności i wysokiej jakości wykonania. Cenimy tę wyjątkową technikę przekształcania drewna w kunsztowne kompozycje, ponieważ nieustannie dąży ona do subtelnego łączenia technologii i tradycji.